Kör du snabb båt( +35kn) mot betalning, då behöver du HSF-cert. Detta fås genom att klara HSF kurs och därefter ansöka på Transportstyrelsen om certifikat.
Med HSF-cert och giltigt läkarintyg får du köra upp till 45 knop. (Går det ännu snabbare, behöver ni vara två med samma kompetens ombord).
Har båten mer än 405kw ( 550hk) så behövs det att någon ombord dessutom har maskinVIII (M8an).
Kursen bygger mycket på att navigera i hög fart. Här kopierar nog alla kurser militärens GKSF.
- Girpunkt – Var skall svängen ske.
- Kurs – Vilken är den nya kursen
- Styrmärke – Finns det något att styra på. tex prick, udde, eller fyr
- Farligheter – Finns det saker att undvika. tex bränningar vid uddar.
Allt detta blir på sin spets, när turen dessutom sker i mörker. Då gäller det att ha bra koll på sin radarbild.
Bra är att dimma ner plottern.
Släck alla störande lampor. Använd gärna röd, eller gröna lampor för att inte förstöra mörkerseendet.
Planera rutten
utse en utkik som kollar radar.
Tänd rätt lanternor.